پارانشیم
 
زیست شناسی دوم دبیرستان
آدمی ساخته افکار خویش است فردا همان خواهی شد که امروز بدان بیندیشی

پارانشیم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
 

پارانشیم یا پارنکیما (به انگلیسی Parenchyma) از ریشه یونانی παρέγχυμα - parenkhuma بمعنی ذات و جرم اصلی هر چیز و تنه و ماده احشایی[۱] برای شرح و توضیح جوهره و بن مایه یک ماده و یا بافت، استفاده میگردد. این واژه نه تنها در سلولهای گیاهی، بلکه در سلول و بافتجانوری و بافت زمینه هم کاربرد فراوان دارد.

در بافت جانوری

پارانشیم یک ارگان (اندام) جانوری، بخش عملگر و کارای آن، محسوب میگردد و نقطه مقابل بافت پیوندی را در یک اندام تعریف میکند که بعنوان بستره پارانشیم را حمایت میکند.
در سرطان، پارانشیم همان سلولهای جهش یافته از یک ریشه و مبدا را شامل میگردد حال آنکه استروما، بافت پیوندی و سلولهای آن است که این پارانشیم را احاطه کرده است.
لازم به یادآوری است که در امبریولوژی پستانداران، سه لایه ساختاری اندودرم(لایه داخلی) و مابین این دو مزودرم قرار دارد. با توجه به این سه لایه بنیادی، پارانشیم بیشتر اندامها یا از اکتودرم(مغز و پوست از این لایه بوجود می آیند) بوده و یا از اندودرم (ششها و کبد و اعضای گوارشی از این لایه بوجود می آیند) میباشند.
پارانشیم تعداد کمی از اندامها مانند کلیه و قلب، از مزودرم تشکیل میگردد درحالیکه استرومای تمامی ارگانها از مزودرم بوجود می آیند.

  • پارانشیم چند اندام مختلف:[۲]
نام اندام پارانشیم
مغز نورون و سلول گلیال
قلب میوسیت
کلیه نفرون
کبد هپاتوسیت
پانکراس جزایر لانگرهانس و پانکراس برون ریز
طحال خمیره سفید و خمیره سرخ

در بافت گیاهی

سلولهای پارانشیمی، سلولهایی با دیواره نازک و سلولزی دارند و دارای فضای بین سلولی زیاد می باشند . از نوع بافت زمینه میباشند که تنه و جسم اصلی بیشتر ساختارهای غیر چوبی (گاهی دیواره های سلولی آنها چوبی میشود) در گیاهان را شامل میگردد.بعضی از سلول های این بافت می توانند کلروپلاست داشته باشند و فتوسنتز انجام دهند که به آنها کلرانشیم می گویند ( مثل سلول های میانبرگ ) بعضی دیگر از سلول های این بافت می توانند موادی را در خود ذخیره کنند مثل بافتی از سیب زمینی که نشاسته را در خود ذخیره می کند . بعضی از سلول های بافت پارانشیم می تواند موادی را ترشح کنند . در ضمن این سلول ها دارای لان می باشند 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:پارانشیم, :: 22:19
سحر

درباره وبلاگ


با همراهی شما میتونه مکان اموزنده ای برای دیگران هم باشد و اطلاعات شما را به نمایش بزارد . منتظر عضویت شما هستم.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پاتوق دانش آموزان رشته تجربی و آدرس tagrobi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 72
بازدید ماه : 303
بازدید کل : 113865
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1