زیست شناسی دوم دبیرستان
آدمی ساخته افکار خویش است فردا همان خواهی شد که امروز بدان بیندیشی

سردردهای مرموز من!

هجده ساله بودم و تازه دانشگاه قبول شده بودم.در مسیر رفت و آمدم به دانشگاه وقتی تو ماشین به سمت چپ نگاه میکردم، بعد از 5-6 دقیقه سردرد می شدم و درد زیاد و زیادتر می شد.
این درد به حدی می رسید که اگه یه روز می رفتم دانشگاه دو روز تو خونه می افتادم! پیش متخصص  مغز و اعصاب رفتم و سی تی اسکن انجام دادم و گفت که میگرنه. دارو داد. اما دریغ از فایده. هرچندماه میرفتم پیش همون دکتر و مرتب داروهام رو عوض میکرد اما تغییری تو وضع من ایجاد نمی شد. هربار هم به دکتر میگفتم وقتی سرم چند دقیقه به یه سمت می مونه سردردم شروع میشه و همیشه هم درد سمت چپه!
دردها اونقدر شدید بود که هیچ مسکنی جواب نمیداد. نصفه شبهای زیادی کارم به بیمارستان و درمانگاه می کشید و ناچار بودن که ترامادول بهم تزریق کنن تا شاید درد آروم بشه!
پیش یه پزشک دیگه رفتم.گفت کانال نخاعت تنگ شده و باید بیایی بیمارستان تا کمی بازش کنیم! ترجیح دادم کاری به نخاعم نداشته باشم!
ده سال زندگی با این درد گذشت. یه روز رفتم پیش همون دکتر و باز هم نالیدم از دردهام! برای بار چندم، ام آر آی نوشت و وقتی جواب رو بردم ، نگاه کرد و گفت  حالا داروهات رو عوض میکنم اما یه جراح مغز و اعصاب هم برو! مهره یک گردن، تو عکس افتاده و مشکل داره.

رفتم سراغ جراح مغز و اعصاب. اون هم عکسهای دیگه و سی تی اسکن رنگی و ... معلوم شد که مهره یک گردنم به صورت مادرزادی مشکل داره! مهره سمت راست به صورت نرماله ولی مهره سمت چپ به جمجمه چسبیده و همین که گردن به چپ می چرخه، عضلات گردن که بد هم شکل گرفتن، کشیده میشه و دچار اسپاسم میشن و این درد منتقل میشه به سمت چپ سر.
پزشک گفت این ناراحتی مادرزادیه اما تو دهه بیست زندگی ، خودش رو نشون میده. اگه همون 18 سالگی تشخیص میدادن، می تونستی عضلات گردن و شانه رو تقویت کنی و اینقدر به تعویق نمی افتاد. بدن 18 ساله با 28 ساله خیلی تفاوت داره.
از همه مهمتر اینکه میگرن از کلمه migration به معنای مهاجرت میاد و یعنی دردی که هربار جای ثابتی نداره و تو همه این سالها فقط یک قسمت سرت درد می کرد!

نظر این جراح و چند جراح برجسته دیگه رو گرفتم.درباره عمل گفتن که پیچیده است و بهتره به فکر عمل نباشی. یکیشون گفت اگر عمل کنیم اون مهره ای رو که چسبیده، جدا می کنیم و یکی دیگه گفت اون مهره ای رو که حالت طبیعی داره، به جمجمه وصل میکنیم. اما بهتره که فیزیوتراپی انجام بشه و یه سری ورزش که این عضلات رو تقویت کنه.
از اونجایی هم که این عضلات گردن در طول این سالها یه اسپاسم شدید داشت، ناچار شدم دو بار تزریق دیسپورت رو تو گردنم انجام بدم. هرچند تاثیرش کوتاه مدت بود اما واقعا اثر خوبی داشت و چندماهی درد خیلی کم شده بود.

الان درد به مراتب کمتر از گذشته است.شاید ماهی یک بار. اگر شدت پیدا کنه و قابل تحمل نباشه و احساس کنم چندروزی میخواد از پا بندازتم، طبق تجویز پزشک یکی دو تا آمپول می زنم.
در سال هم چندباری فیزیوتراپی میرم. ورزش هم تا حدی می کنم . اگر کسی کنارم بشینه و صحبت کنه حتما جهتم رو تغییر میدم که کاملا روبروش قرار بگیرم و گردنم به طرفین نمونه و اسپاسم ایجاد نشه.اگر نه عذرخواهی میکنم و در حین گفتگو به روبرو نگاه می کنم.

از پزشکم دلیل اینکه این مهره اینطوری شکل گرفته رو پرسیدم. احتمال داد که هنگام زایمان چون از فورسپس استفاده شده، باعث ایجاد این مشکل شده.

به هرحال این هم تجربه ای بود که شاید به کار یه خواننده ای که مشابه من باشه بیاد.

مهرنوش تقوی - مجله پزشکی مادر



           
دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 20:9
سحر

یک پرسش مهم برای بسیاری از مردم ، بویژه کسانی که در فامیل خود سابقه بیماری قلبی دارند، این است که چگونه از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کنیم؟ در حقیقت عواملی باعث افزایش احتمال بروز  بیماری قلبی در افراد گوناگون می شوند. ما در اینجا این پرسش را با متخصصین خود پرسیده ایم و جوابهای آنها را به صورت زیر خلاصه کرده ایم. شما با شناختن عوامل خطرساز ، می توانید با پرهیز از آنها ، احتمال بروز بیماری قلبی را در خود کاهش دهید.

1- مصرف سیگار یا هر نوع دخانیات. سالهاست که پزشکان در باره مخاطرات مصرف دخانیات هشدار می دهند .ولی متاسفانه همچنان شاهد گسترش مصرف آن هستیم.برای حفظ سلامتی بهتر است که از مصرف هر نوع دخانیات و نیز از هم نشینی با سیگاریها واستشمام دود آنها ، به سلامت خود کمک کنیم.

2- مصرف روغن های جامد ترانس.امروزه این روغن ها در انواع غذاها مصرف می شود. بهتر است بدانیم که این نوع روغن ها باعث افزایش کلسترول بد خون LDL ، می گردد. این کلسترول باعث رسوب شدن چربی در دیواره های داخلی شریانهای خونی شده و سرانجام به انسداد رگها منجر می شوند.با کاهش مصرف چربی های ترانس ، میزان این چربی نا مطلوب را در خون خود کاهش دهیم.

3- مصرف زیاد نمک. نمک یکی از عناصر مهم و ضروری بدن است ؛ اما مصرف زیاد آن می تواند باعث افزایش فشار خون شده و سرانجام به نارسایی قلبی منجر گردد. با کاهش مصرف نمک به سلامت قلب خود کمک کنیم.

4- داشتن اضافه وزن و چاقی. اگر قلب را به صورت یک موتور تصور کنیم ، چاقی و اضافه وزن باعث تحمیل بار اضافی به این موتور می گردد.با کاهش وزن و حفظ تناسب اندام و انجام ورزش های مناسب، می توانیم قلب سالمی داشته باشیم.

5- مصرف نکردن داروهای لازم و عدم مراجعه به پزشک.گاهی ما باید بپذیریم که برای کاهش اثرات برخی از عوامل خطرزا، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و داروهای تجویزی را به موقع مصرف کنیم. بطور مثال فشار خون بالا و یا کلسترول بالارا می توان به موقع با مصرف داروهای مناسب ، کاهش داده و یا تحت کنترل در آورد.هرگونه سهل انگاری و یا کله شقی در امتناع از مصرف داروهای تجویزی، می تواند خطر را افزایش دهد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، شیلا ایوبی
منبع: webmd.com



           
دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 12:15
سحر

 

اين مشكل هر چند آزاردهنده و ناجور است، ولي اغلب نشان دهنده‏ي بيماري جدّي نيست.

توصيه ها:

1- آهسته و آرام غذا بخوريد. هر چقدر آرام‏تر غذا بخوريد، هواي كمتري همراه با آن مي‏بلعيد.

2- در خوردن مواد غذايي نفاخ احتياط كنيد، يعني سعي كنيد اين مواد را كمتر مصرف كنيد، مثل پياز، تربچه، لوبيا، نخود، كلم،فلفل دلمه‏اي، گندم و سبوس گندم.

3- هنگام خوردن غذاها مراقب باشيد كه بعد از خوردن كدام يك دچار نفخ معده مي‏شويد تا آن را از برنامه غذايي خود حذف كنيد.

4- با مراجعه به پزشك اطمينان حاصل كنيد كه «عدم تحمل لاكتوز» نداريد، زيرا اگر اين مشكل را داشته باشيد، با خوردن شير و ساير لبنيات، دچار نفخ و ناراحتي معده خواهيد شد. در اين عارضه، به دليل فقدان يا كمبود آنزيم لاكتاز در بدن، قند لاكتوز موجود در شير به درستي هضم و جذب نمي شود و فرد دچار دل پيچه مي شود. لاكتاز، آنزيم هضم كننده قند شير( لاكتوز) است.

5- اگر دچار عدم تحمل لاكتوز هستيد، ولي دلتان مي‏خواهد شير و لبنيات مصرف كنيد، مي‏تواند از انواع بدون لاكتوز آنها (مثل شير بدون لاكتوز) بخوريد، يا آنزيم لاكتاز (به صورت دارو يا مكمل) را تحت نظر پزشك مصرف كنيد.

6- مواد غذايي غني از فيبر (مثل سبزي ها، ميوه ها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار) را به تدريج وارد برنامه غذايي خود كنيد، زيرا تغيير ناگهاني برنامه غذايي از فيبر كم به فيبر زياد باعث افزايش توليد گاز و نفخ مي‏شود.

7- غذاهاي چرب را كم مصرف كنيد.

8- مواد غذايي حاوي قند مصنوعي (مثل نوشابه رژيمي يا آدامس بدون قند) را خيلي كم مصرف كنيد يا اصلاً نخوريد، زيرا عدم جذب آنها، باعث توليد نفخ مي‏شود.

9- در مورد خريد و مصرف داروهاي بدون نسخه‏اي كه با تجزيه قند موجود در حبوبات باعث كاهش نفخ مي‏شوند، با دكتر داروساز داروخانه مشورت كنيد.

10- خوردن كمي عرق نعنا بعد از مصرف مواد غذايي نفاخ مي‏تواند در بهبود نفخ موثر باشد.

هشدار:

اين توصيه‏ها نمي‏توانند جايگزين درمان پزشكي نفخ شوند.

 

 



           
دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 12:6
سحر

سردرد شكايت بسيار شايعي است. با صنعتي شدن جامعه و افزايش تنش‌هاي شغلي ، اجتماعي و اقتصادي، ميزان سردردها هم بالاتر مي‌رود.

بخش عظيمي از سردردها عصبي هستند و تنها يك تا دو درصد از سردردهاي جامعه علت عضوي مانند تومور مغزي يا ضايعه فضاگير دارند. حدود 98 درصد سردردها خوش‌خيم و قابل بهبودند.

عوامل غيراختصاصي فراواني مي‌توانند موجب سردرد شوند، مثل يك سرماخوردگيساده، عفونتي كوچك، آلودگي هوا و تغيير عادات غذايي و تغييرات هورموني و ............... .

 ۱) تغيير در كيفيت سردرد:

يعني اگر هميشه سردردتان آرام بوده و به مسكن جواب مي‌داده است، ولي حالا مقاوم شده يا كيفيت آن تغيير كرده است.

2) تواتر و تكرار سردرد مهم است:

براي مثال قبلا هفته‌اي يك‌بار مبتلا مي‌شديد، اما الان روزي سه بار سردرد داريد.

3) سردردي كه شما را از خواب بيدار مي‌كند:

سردسته اين نوع سردردها كه فرد را از خواب بيدار مي‌كند، سردردهاي عروقي مانند ميگرن هستند. اما به هر حال اگر چنين سردردي گرفتيد، بررسي پزشكي لازم است.

4) سردردهاي صبحگاهي :

با اينكه عللي چون بي‌خوابي و عدم استراحت كافي، فشار خون بالا و غيره مي‌توانند چنين سردردي را ايجاد كنند، اما اگر سردرد شما اول صبح شروع مي‌شود و در طول روز كمتر مي‌شود، مهم است، چون به طور طبيعي ما در طول خواب با افزايش نسبي فشار داخل جمجمه مواجه‌ايم و اگر ضايعه‌اي فضاگير در آنجا وجود داشته باشد، اين افزايش نسبي فشار را نمي تواند تحمل كند و سردرد رخ مي دهد.

5) سردرد همراه با تهوع و استفراغ:

خيلي از سردردها اين‌طورند مثل ميگرن. اما اگر تهوع در اوايل صبح پديد آيد و با استفراغ كردن سردردتان كم شود و اشتهاي خوردن صبحانه را پيدا كنيد، بايد بررسي پزشكي شويد.

درس خواندن

6) سردرد كودكان به‌خصوص اگر تكرار‌شونده باشد:

بچه‌ها نمي‌توانند سردرد را بشناسند يا از آن شكايت كنند، ولي با تغيير اشتها، كاهش فعاليت بدني  و يا كاهش تمايل به درس خواندن، آن را نشان مي‌دهند.

7) سردرد سالمندان (حدود 65 سالگي):

اگر در اين گروه از افراد، سردرد ناگهاني، مزمن و مقاوم به درمان پزشكي باشد، بايد بررسي شود.

8) سردرد همراه با فوتوفوبي (ترس از نور):

موردي شبيه به ميگرن يا مننژيت. اگر سردرد همراه با علايم چشمي مثل دوبيني، كاهش ديد، تغيير ميدان بينايي و تاري ديد باشد يا تغيير سريع عينك در فواصل كوتاه يك‌ماه، همراه با سردرد 

 

برگرفته از سایت 

http://www.iraniannursing.blogfa.com



           
دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 11:59
سحر

می توانید تصور کنید که انسانهایی هستند که بطور ناگهانی، قادر به

گرم کردن ویا درست کردن قهوه خود نیستند. اختلال در حافظه، داشتن

 توهم و ناآرامی از خصوصیات آنها می باشد که روزبروز بطور شدیدی دچار

 نوسان می شود. اغلب بیماران با تمام قوا با از دست دادن هویت خود مقابله

می کنند و خودشان را محکم به خاطرات باقی مانده، متصل نگه می دارند.

 

 آلزایمر چیست؟

در این بیماری پروتئینهایی در مغز هستند و همانند دیواره بتونی مانع کار

سلول های مغزی  که تولید استیل کولین رابرعهده دارند، می شود.

تولید استیل کولین مرتبن کم می شود و این امر ردوبدل اطلاعات بین سلول های

مغزی را بهم می زند. علت واقعی نامعلوم است . آلزایمر بندرت بر اثر تغییرات

ژنی ایجاد می شود که در این صورت از همان سنین جوانی آغاز می شود.

درباره استیل کولین:((استیل کولین پیام رسان عصبی در رشته های عصبی  پاراسمپاتیک تراوش‌شونده از رشته‌های پیش گره‌ای و پس گره‌ای است.))

 

  استیل کولین

پیش گیری و کنترل بیماری آلزایمر:

روند آلزایمر را نمی توان متوقف کرداما با انجام ورزش های بدنی که تاثیر مثبتی بر

 روند آن دارد ، می توان تا حدی کنترل کرد.

دیابت، بیماری فشار خون بالا، بیماریهای تیروئید و نوشیدن الکل، امکان ابتلا به

 آلزایمر را بالا می برند.

محققان در صدد تولید داروهایی هستند که سیستم ایمنی بدن رادرمقابل پروتئین هایی که

 مسبب بیماری هستند،بالا ببرد. این امر می تواند سالها بطول انجامد.

داروهای متعددی برای کیفیت بخشیدن به عملکرد سلول های مغزیوجود دارند. به

 داروهایی که به جریان خون در مغز و افزایش اکسیژن و گلوکز در مغزو تبادل کلسیم

 در سلول های مغزی که در بهبودانتقال اطلاعات مغزی کمک می کنند، را می توان نام برد.

برخی پزشکان اعتقاد دارند که خوردن ویتامین E نقش مثبتی دارد.

برگرفته از سایت

http://medicalinformation.blogfa.com



           
دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 11:46
سحر

عکس : تصویری واضح از کف دست +16

 



           
چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, :: 21:0
سحر

اگر زیاد عرق می کنید ، بخوانید

اگر زیاد عرق می کنید ، بخوانید

یکی از طبیعی ترین واکنش های بدن در برابر گرما و تحرک و البته خنک نگه داشتن دمای بدن، عرق کردن است. اما همین واکنش طبیعی اگر روی پوست بدن باقی بماند، بوی بدی دارد که اغلب ما ترجیح می دهیم در زندگی اجتماعی و خانوادگی با بوی بد بدن، دیگران را نیازاریم.

بدن ما دو نوع عرق تولید می کند؛ «اکرین» که عرق بی رنگ و بی بویی است و روی پوست تمام بدن ترشح می شود و نقش حیاتی تنظیم دمای بدن را خصوصا زمانی که تحرک زیادی داریم، به عهده دارد. نوع دوم، عرق «آپوکرین» است که مایعی غلیظ تر است و از غدد نواحی زیر بغل، کشاله ران و دست و پا ترشح می شود.

عرق بدن که از غدد ترشح کننده درون پوست تولید می شود، برای خنک کردن بدن است. در واقع هنگامی که این آب به آرامی از روی پوست بدن تبخیر می شود، با گرفتن گرمای بدن، پوست را خنک می کند ولی آنچه موجب می شود عرق، بوی بد به وجود بیاورد، باکتری هایی است که روی سطح پوست زندگی می کنند.

عرق بدن ماده بوداری محسوب نمی شود، اما اگر مدت طولانی روی سطح پوست باقی بماند، باکتری هایی که به صورت طبیعی روی پوست وجود دارد، در اثر واکنش های شیمیایی، بوی بد بدن را به وجود می آورند.

جالب است بدانید عرق کودکان به این علت که آپوکرین ترشح نمی کند معمولا بوی بد نمی گیرد، از این رو باکتری ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکرین نیز ترشح می شود.

حمام کردن مساوی با خوشبویی

بعضی از افراد به دلیل این که میکروب های بیشتری روی سطح بدنشان زندگی می کنند، بیشتر از سایر افراد از بوی بد عرق خود ناراحت هستند که بهترین راه برطرف کردن آن، همان شست و شوی به موقع و مرتب بدن است.

بوی بد عرق با شستشوی مکرر و استفاده از صابون های آنتی باکتریال برطرف می شود و برای کاهش ترشح عرق برای بعضی نواحی بدن که تعریق در آن زیاد است نیز داروهای موضعی توصیه می شود که مهم ترین آنها، محلول های ضد تعریق است که به منظور بستن مجاری عرق و کاهش ترشح آن به کار برده می شود. کرم های حاوی این ترکیب نیز برای این منظور در داروخانه ها موجود است که می توان از آنها استفاده کرد.

لازم است بدانید که صابون ها و شامپوها هیچ نقشی در جلوگیری از ایجاد عرق ندارد و فقط حاوی ترکیبات ضدمیکروب یا ضدقارچ بوده و برای از بین بردن آثار عرق موثر است.

بهتر است افراد در فصل گرما بیشتر از لباس های نازک و نخی استفاده کنند و از پوشیدن لباس های پلاستیکی دوری کنند زیرا پلاستیک، عرق را به خود جذب نمی کند.

همچنین استفاده از لباس های با رنگ روشن مناسب تر است زیرا رنگ های تیره گرمای بیشتری را به خود جذب می کند و آن را بیشتر در بدن نگه می دارد.

اسپری ها و مام ها هم به دلیل دارا بودن ترکیبات آلومینیوم کلراید همراه با مواد معطر، برای جلوگیری از منتشر شدن بوی بد عرق مناسب است. در صورت استفاده باید توجه داشت که بلافاصله پس از انجام اصلاح مورد استفاده قرار نگیرد زیرا اثرات تحریک کنندگی دارد و ممکن است خارش ایجاد کند.

ناگفته نماند در صورتی که بهداشت فردی و شست و شوی مرتب و انتخاب صحیح پوشاک وجود نداشته باشد کاربرد این مواد به خصوص اسپری های خوشبو کننده نه تنها کارساز نبوده بلکه بوی ترکیبی حاصل از بدن بسیار آزار دهنده تر خواهد شد.

نقش تغذیه در تعریق

برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز می تواند روی بوی بد عرق تاثیرگذار باشد و موجب افزایش و تغییر در بوی آن شود. همچنین بعضی بیماری ها مانند تب مالت باعث بوی بد عرق افراد می شود.

کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین دار با تحریک غده ترشح کننده آپوکرین در ایجاد بوی بدن تاثیر دارد.

نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح کننده اکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکرین می شود.

در فصل تابستان سعی کنید همیشه همراه خود شیشه آب یا آبمیوه داشته باشید و مدام مایعات بنوشید. حتی اگر احساس تشنگی هم نمی کنید نوشیدن دائمی مایعات را فراموش نکنید.

اگر تعرق زیادی دارید و از بوی عرق بدن تان در عذاب هستید، حتما حجم غذا را در هر وعده کاهش داده و تعداد وعده ها را افزایش دهید.



           
چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, :: 20:59
سحر

 

این نوشیدنی برای خانم ها خوب نیست

نقرس یک بیماری التهابی مفصلی بسیار شایع است که در اثر افزایش اسید اوریک خون ایجاد می شود. شیوع این بیماری در دهه های اخیر رو به افزایش است.

تحقیقات نشان می دهند که مصرف نوشیدنی های قنددار مانند آبمیوه های صنعتی موجب افزایش احتمال ابتلا به نقرس به ویژه در میان زنان می شود، اگرچه در شرایط طبیعی معمولا احتمال ابتلای زنان به این بیماری نسبتا کم است.

مصرف نوشیدنی های قنددار سطح اسید اوریک خون را بالا برده و در نتیجه خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.

در این مطالعه که در دانشگاه بوستون انجام شد، رابطه بین مصرف نوشیدنی های قنددار و شیوع نقرس در گروه بزرگی از زنان مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق که ۲۲ سال به طول انجامید، ۷۸۹۰۶ زن که در ابتدای مطالعه به نقرس مبتلا نبودند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مصرف نوشیدنی های قنددار موجب افزایش خطر ابتلا به نقرس می شود.

زنانی که هر روز از این نوشیدنی ها مصرف می کردند ۷۴ درصد بیشتر در معرض خطر نقرس بودند و مصرف نوشیدنی های قنددار به میزان دو یا چند لیوان در روز این خطر را ۲٫۴ برابر بیشتر می کند.

محققان توصیه می کنند که برای پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله نقرس مصرف نوشیدنی های قنددار را به حداقل برسانید.

 


           
چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, :: 20:58
سحر

شفابخش ترین محصول طبیعت را بشناسید

شفابخش ترین محصول طبیعت را بشناسید

عسل، یکی از شفابخش‌ترین محصولات طبیعت است که از آن، با عنوان طلای طبیعی یاد می‌شود.

عسل که علاوه‌ بر جنبه‌های خوراکی و خواص مغذی که به‌عنوان محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سبد غذایی خانواده جای دارد، به‌عنوان یک داروی طبیعی و بی‌همتا، در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از سوی متخصصان و درمان‌گران طب سنتی و شیوه‌های طبیعی درمان، استفاده می‌شود.

برای تامین انرژی

عسل، یک انرژی‌زای طبیعی است که مصرف مقدار اندکی از آن، انرژی زیادی را در بدن تولید می‌کند. از این روست که مصرف دو قاشق غذاخوری عسل، هنگام ضعف عمومی بدن، می‌تواند در مدت کوتاهی، موجب تقویت قوای فرد شود. عسل، از معدود مواد غذایی طبیعی است که خیلی زود جذب خون شده و به عملکرد بهتر اندام‌ها، به‌ویژه مغز، کمک می‌کند.

برای تقویت اعصاب

وجود ویتامین D و فسفر در عسل، تاثیر بسیار زیادی در بهبود عمل‌کرد اعصاب و تقویت آن دارد. همچنین مصرف مستمر آن در وعده صبحانه، می‌تواند بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دستگاه عصبی باشد.

برای جذب بهتر ویتامین‌ها

نرم کردن جداره عروق خونی در بدن، از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد عسل است. نرم نگه داشتن جداره عروق، موجب می‌شود جذب سلولی بهتر انجام شود و مواد مفید و مغذی، راحت‌تر به سلول‌های بدن برسند. بنابراین، مصرف آن در کودکان و نوجوانان، به بهبود روند رشد آن‌ها کمک می‌کند.

برای رفع بوی بد دهان

موم زنبور عسل، مانند عسل، خواص درمانی متعددی دارد که یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها، برطرف کردن بوی بد دهان است. برای این منظور، لازم است مقدار کوچکی از موم زنبور عسل را مانند آدامس بجویید تا بوی بد دهان از بین برود.

برای زخم‌معده‌ای‌ها

عسل، به‌دلیل لطافتی که دارد، برای انواع معده‌ها و سیستم‌های گوارشی، مناسب است. حتی حساس‌ترین معده‌ها نیز قادر به هضم و جذب مواد مغذی عسل‌های طبیعی هستند. از طرفی، کالری عسل‌های طبیعی که توسط زنبورعسل تهیه می‌شود، بسیار اندک است. بنابراین، مصرف این محصول، برای افراد دچار اضافه وزن یا چاقی، خطری ندارد.

برای درمان شب‌ادراری

بسیاری از درمانگران مکاتب درمانی طبیعی در سراسر جهان، مصرف عسل طبیعی را موجب درمان شب‌ادراری در کودکان و خردسالان می‌دانند. برای درمان شب‌ادراری در بچه‌ها لازم است مقدار ۳۰ گرم عسل را در سه نوبت و به مدت ۱۰ روز، به کودک بدهید. مصرف این داروی طبیعی، تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش میزان شب‌ادراری و برطرف شدن آن دارد.

برای درمان آلرژی فصلی

عسل، یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان آلرژی و حساسیت‌ فصلی در افراد است، اما باید توجه داشت که افراد، باید عسل تولیدشده توسط گیاهان همان منطقه را میل کنند تا به این ترتیب، از میزان حساسیت و آلرژی آن‌ها، به‌مرور کاسته شود.

یک ترکیب معجزه‌گر

به گفته درمان‌گران روش‌های طبیعی، ترکیب عسل طبیعی با گیاه دارچین، برای درمان بیش از ۹۵ نوع بیماری در جهان، از جمله بیماری‌های قلبی، زخم‌های سطحی، سوختگی، بیماری‌های مثانه، بیماری‌های مفصلی و استخوانی و ریزش مو استفاده می‌شود.

به جای عسل نباید گول خورد
چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

برای تشخیص عسل طبیعی از انواع تقلبی آن، روش‌های خانگی مختلفی وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند تا حد زیادی، به تشخیص عسل طبیعی از تقلبی کمک کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عسل طبیعی، آن است که در ظرفی که هست، لایه‌لایه نمی‌شود و وقتی یک قاشق از آن را روی یک تکه نان تُست می‌مالید، پس از پنج دقیقه، عسل، به لایه‌های نان، نفوذ نکرده و نان را نرم و خیس نمی‌کند. هم‌چنین، عسل طبیعی باید بافتی نرم و منسجم داشته باشد؛ به این معنی که وقتی آن را با قاشق، از ظرف، بلند می‌کنیم، به‌نرمی، اما با انسجام، به سمت پایین سرازیر شود، در حالی که عسل‌های تقلبی، بافت خشنی دارند و خلاف این‌که به نظر، منسجم و فشرده می‌آیند، وقتی آن‌ها را بلند می‌کنید، سبُک، به سمت پایین می‌ریزند و کِش نمی‌آیند. راه دیگر آن است که چند قطره از عسل را روی کاغذ بریزید. در صورتی که اطراف آن قطره، رد پخش شدن مایع دیده شد، نشان‌دهنده ناخالصی عسل است.

 

 
 


           
چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, :: 20:57
سحر

قوز كردن، ولع شما را به خوردن شیرینی تشدید می‌كند.

پزشكان معتقدند كه قوز كردن جریان خون را به مغز كاهش می‌دهد و در نتیجه ولع خوردن مواد قندی را تشدید می‌كند چون در صورت كاهش جریان خون در مركز اشتها در مغز، گلوكز كمتری به این عضو اصلی می‌رسد در حالی كه گلوكز مهمترین غذای مغز است.
 
 
 


           
چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, :: 20:55
سحر

با عرض پوزش اگر وحشتناکه

 
اتاق عمل بینی
 
حالا هی بیرین دماغ عمل کنین 
 
ببینین من کی گفتم ا
 
دماغت خیلیم خوبه لازم هم به عمل نداره {-7-}
 
64386_451.jpg
 
 
images?q=tbn:ANd9GcRsauhV2tw_n5QVMEMY
 
images?q=tbn:ANd9GcQXFXS_C7qkdeNTyxCqLdL
 
64382_375.jpg


           
چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, :: 20:50
سحر

یه انجمن زدم به اسم پاتوق دانش آموزان تجربی 

www.tagrobi.takbb.com 

خوش حال میشم بیای دور هم باشیم و مطالب قنگت رو بزاری دوست خوبم منتظرم.



           
شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, :: 14:53
سحر

رشته مامایی

مشخصات كلي برنامه و محتواي دروس دوره كارشناسي پيوسته مامايي بشرح زير به تصويب شوراي عالي برنامه ريزي رسيده است.

 

 تعريف و هدف:

 

دوره كارشناسي مامايي يكي از دوره هاي آموزش عالي گروه پزشكي است كه هدف آن تربيت كارشناسان متعهد در زمينه آموزش و خدمات مامايي است بطوريكه با كارآئي و مهارت لازم بتوانند به عرضه خدمات گسترده بهداشتي و مامايي در جهت تامين سلامت مادران و كودكان جامعه اسلامي ايران بپردازند.

 طول دوره و شكل نظام:

طول دوره كارشناسي مامايي چهار سال و نظام آموزشي آن مطابق آئين نامه آموزشي مراكز آموزش عالي مصوب شورايعالي برنامه ريزي است. دروس به صورت نظري، عملي و نظري – عملي و كارآموزي و كارآموزي در عرصه عرضه مي شود. كه در طي جلسات متعدد هفتگي آموزش مورد نظر انجام مي يابد و يكسال آخر فقط به شكل كارآموزي در عرصه بهداشتي درماني و تخصصي ارائه مي شود.

 

 واحدهاي درسي:

تعداد كل واحدهاي درسي اين دوره 135 واحد بشرح زير است:

 

1 – 3: دروس عمومي                                         20 واحد

 

2 – 3: دروس پايه                                              20 واحد

 

3 – 3: دروس اصلي                                           17 واحد

 

4 – 3: دروس تخصصي شامل (كارآموزي ها)       62 واحد

 

5-3: كارآموزي در عرصه                                   16 واحد

 

 نقش و توانائي:

فارغ التحصيلان دوره كارشناسي مامايي داراي توانائيها و مهارت هاي زير خواهند بود:

 

1 – آموزش بهداشت و ارائه خدمات بهداشتي و مامايي گسترده به جامعه زنان در سنين باروري با درك نيازهاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و بهداشتي خانواده به منظوركمك به كم كردن ميزان مرگ و مير مادر و نوزاد

 

2 – مشاوره و راهنمائي خانواده در مورد بهداشت ازدواج و بهداشت نسل و مسائل دوران بارداري و بعد از زايمان و تنظيم خانواده

 

3 – انجام كليه مراقبتهاي دوران بارداري، انجام زايمان و مراقبتهاي بعد از زايمان از جسمي رواني و مراقبت نوزاد با مسئوليت كامل خود در بيمارستانها و منازل و يا مراكز زايماني ديگر

 

4 – تشخيص زودرس بيماريهاي دوران بارداري و پي بردن به موارد غير طبيعي در مادر و جنين و نوزاد و شيرخوار كمك گرفتن از پزشك در مورد لزوم و انجام فوريت هاي مامايي در صورت عدم دسترسي به پزشك در مواقع اورژانس

 

5 – انجام اپي زياتومي و ترميم آن با استفاده از بيحسي موضعي

 

6 – تشخيص بيماريهاي زنان و ارجاع به پزشك متخصص در صورت لزوم

 

7 – گرفتن اسمير از دهانه رحم و انجام معاينه پستان

 

8 – پيشگيري از امراض زنان و بهداشت تنظيم خانواده در حد شرع مقدس اسلام و گذاردن IUD

 ضرورت اهميت:

باتوجه به موارد زير ضرورت و اهميت تشكيل اين دوره مشخص مي شود

 

1 – نياز روزافزون زنان ايران به خدمات بهداشتي و مامايي به شكل مطلوب

 

2 – نياز به ماماي تحصيل كرده در مراكز بهداشتي درماني مختلف

 

3 – نياز به گسترش مراكز بهداشت مادر و كودك – تخت هاي بيمارستاني و گسترش مراكز زايماني و زايشگاههاي سيار به منظور ارائه خدمات مامايي

 

4 – پايه ريزي و تقويت دوره كارشناسي ارشد

 

 

 

 



           
جمعه 4 مرداد 1392برچسب:, :: 13:59
سحر

 

 

هدف و ماهيت :

دوره كارداني هوشبري يكي از دوره‏هاي آموزش عالي (از شاخه‏هاي پيراپزشكي) است و هدف آن تربيت نيروي انساني كارآمدي است كه هر 1 يا 2 نفر از آنها بتوانند به عنوان دستيار يك متخصص بي هوشي زير نظر وي در يك بخش اتاق عمل انجام وظيفه نمايند.

 فارغ التحصيلان هوشبري توانايي شناسايي دستگاه هاي اندازه گيري گازهاي خون و ساير وسايل مربوط به رشته بيهوشي و تنظيم و کاربرد آنها شناسايي دستگاه هاي مختلف بيهوشي در اتاق عمل واستريليزاسيون آنها بيهوش ساختن بيمار زير نظر متخصص ومراقبت هاي قلبي و تنفسي وبيدار کردن او در پايان عمل درد شناسي احياي قلبي ريوي وانجام دادن بي حسي ناحيه اي وغيره در موارد کلينيکي پرستاري به روش علمي و مراقبت از بيماران بد حال را دارند.

لطف يك هوشبر در حق بيمار موقعي آشكار مي‌شود كه ما در حالت بيداري سوزني به دستمان فرو مي‌رود رشته هوشبري هدفش تربيت افرادي است كه به عنوان دستيار يك متخصص بيهوشي در طول دوره اين رشته حداقل 2 سال است و دروس اين رشته به صورت نظري عملي و كارآموزي در بيمارستان‌ها عرضه مي‌شود. بخش هوشبري اتاق عمل مشغول كار شوند در حال حاضر امكان ادامه تحصيل طي ضوابطي در دوره كارشناسي ناپيوسته پرستاري فراهم مي‌باشد.

اين دوره يكي از دوره‏هاي آموزش عالي (از شاخه‏هاي پيراپزشكي) است که دانشجويان طي دوره آموزشي با اصول جديد، روش ها، تجهيزات و وسايل مورد استفاده در مراقبت از بيمار بيهوش در اعمال جراحي عمومي، تخصصي و همچنين بخشهاي مراقبت هاي ويژه و اورژانسها آشنا شده و نحوه مراقبت از بيماران در مراحل مختلف بيهوشي را به صورت نظري و عملي فرا مي گيرند.

 

 

 

كساني كه دوره هوشبري را به پايان مي‏رسانند قادرند:
1- دستگاه هاي بيهوشي و ما نيتورهاي مختلف (تجهيزات کنترلي) مورد استفاده در اطاق عمل و واحد مراقبت‏هاي ويژه و دستگاه هاي تنفس مصنوعي را بخوبي بشناسند، قادر به استريليزاسيون آنها باشند و بتوانند آنها را تنظيم نمايند و بكار برند.

 


2- دستگاه هاي اندازه‏گيري گازهاي خون و ساير وسايل آزمايشگاهي مربوط به رشته بيهوشي را بشناسند و تنظيم كنند و بكار برند.

 


3- تحت نظر متخصص، بيهوش ساختن بيمار را شروع كنند و از بيمار بيهوش مراقبت هاي قلبي - تنفسي بعمل آورند و در بازگرداندن بيمار از اثرات بيهوشي با متخصص بيهوشي همکاري نمايند.

 


4- در بخش هاي كلينيك درد، احياي قلبي - ريوي و انجام بي حسي‏هاي ناحيه‏اي و غيره به متخصصان هوشبري كمك كنند.

 


5- با مطالعه پرونده بيمار و شناسائي وي مطابق اصول علمي از بيمار پرستاري نمايند و نيز در واحد مراقبت هاي ويژه از بيماران بدحال مراقبت كنند.

 


كاردان ها و کارشناسان هوشبري نمي‏توانند مستقلاً به امر هوشبري بپردازند و موسسات و بيمارستان ها حق ندارند آنان را مستقلاً بكار گمارند.

 

درس هاي رشته :

 

جمعيت شناسي- آناتومي- اصطلاحات هوشبري- اصول پرستاري- اصول مراقبت هاي ويژه- بيماري شناسي- تربيت بدني- تنظيم خانواده- رفتار در اتاق عمل- روش احياء قلبي و ريوي- روش بي هوشي 1و 2 و 3 و 4 - زبان عمومي- فارسي عمومي- فورماکولوژي 1 و 2 -فيزيولوژي 1و 2 - فيزيک - کارآموزي در عرصه - معارف اسلامي 1 - معرفي بيمار - ميکروب شناسي

 

بازار کار :

 

رشته هوشبري در هر مقطعي که باشد محل کارش مراکز درماني است. هوشبري يکي از حلقه هاي تکميل کننده تيم درماني است که جهت بهبود بخشيدن به شخص بيمار در مرکز درماني حضور دارد.

 

منبع:tebyan-ardebil.ir



           
پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, :: 18:54
سحر

 

 

یه سری عکس دیگه هم میخواستم بذارم اما خیلی وحشتناکه ترجیح دادم نضارم



           
پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, :: 1:34
سحر

رتبه قبولی رشته های تجربی در کنکور

به درخواست ناهید جان

ناهید جان ممنون از نظرت چندین سایت روو دیدم تا مطلب مورد نظرتو پیدا کنم و بزارم وچون مطلبت خیلی جامع بود و نسبت به هر شهری این رتبه تغییر میکنه خواستم تو رو به این سایت معرفی کنم هر چی میخوای دقیقا اینجا هست بار هم ببخشید اگر نتونستم برات توی وب خودم بزارم.

و اما خیلی خوش حال میشم اگه عضو وب من بشی و مطالب خوبت رو برامون بذاری .

 

http://www.kanoon.ir/Public/SuperiorsRankBased.aspx?type=2

 



           
چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:, :: 20:39
سحر

درباره وبلاگ


با همراهی شما میتونه مکان اموزنده ای برای دیگران هم باشد و اطلاعات شما را به نمایش بزارد . منتظر عضویت شما هستم.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پاتوق دانش آموزان رشته تجربی و آدرس tagrobi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 80
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 90
بازدید ماه : 321
بازدید کل : 113883
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1